Menu

Fart og spenning i en bil


I Norge er det ikke så mange muligheter til å kjøre rally for de som ikke er profesjonelle. Det er selvsagt skuffende, men det er håp. Det finnes baner og det finnes baner som er åpne også for amatører.

Det er heldigvis mange glade amatører som kjører for moroskyld og ikke minst, for å få det rette adrenalin-kicket. De har ofte en gammel bil som en gjeng likesinnede skrur på for å få maksimal fart på et heller lite budsjett. Ofte er det flerdownloade som bytter på å kjøre, mens det er en eller to faste kartlesere. Det er mange som blir overrasket i begynnelsen når de skjønner hvor viktig en dyktig kartleser er for å sikre at man kan oppnår gode resultater. En fører kan bli godt kjent med en bane, men det er utrolig hvor mange viktige tiende-deler som fjernes fra totaltiden hvis man har en god kartleser. Føreren har mer enn nok med å styre bilen og trenger at noen sier det når en sving nærmer seg. Så de fleste lag, selv amatør lag, har gjerne en kartleser med på laget.

I rally gjelder det å kunne kjører på forskjellig underlag, spesielt hvis man er amatør. For som amatører må man kjøre der man får plass, og da gjelder det å ikke være avhengig av et visst grunnlag.

Laget må ha amatørlisens, og det finnes flere typer lisenser. Det er en relativt krevende prosess å få en slik lisens, men utrolig moro når man har fått den. Den optimale fartsopplevelsen krever en lisens, et lag og ikke minst et sted å øve. Det er flere baner spredd over hele Norge, så alle har muligheten til å prøve rally. Biler til å kjøre rally med er også jevnlig til salgs, men husk; man bør enten kunne mekke litt bil selv eller kjenne noen som kan. Ellers så risikerer laget å bli stående med en bil som ikke fungerer og da blir farten heller lav.